مهندس در معنای لغوی، به کسی گفته می شود که علم هندسه را خوب بداند. اما در کل، مهندس Engineer در اکثر کتابهای مرجع جهان به كسي كه "Problem Solving" را خوب بداندگفته شده است.
مهندس کسی است که برای هر مشکلی بهترین راه حل را پیدا میکند.
این ممکن است شامل جنبههای کیفی، کمی، فیزیکی، اقتصادی و غیره باشد.
در زیر 7 ویژگی یک مهندس ارايه ميگردد:
الف-تحقیق (Research) علمی، فنی و صنعتی به منظور کشف راهحلهای تازه و سودمند
ب-توسعه (Development) فنی به منظور اعمال دستاوردهای تحقیقات موجود برای غلبه بر یک مشکل یا بهبود کمی و کیفی سیستم و ابزار
ج-طراحی (Design) یک یا چند ساختار، سیستم یا ابزار با بهرهگیری از مدلهایمهندسی، روشها، نیازهای کنونی و شرایط خاص
د-ساخت (Construction) که بر اساس آن مهندس وظیفه دارد. ضمن آمادهسازی فضا و محیط تولید، رویه ساخت، کیفیت محصول يا احداث بنا-سازه، هزینه تمام شده و نحوه سازماندهی منابع و تجهیزات را مشخص کند
ه- تولید (Production) محصول یا سیستم که شامل "برنامه ریزی و زمان بندی کار" (Planning)، انتخاب و مشخص کردن ترتیب فرآیندها، ابزارها، مواد اولیه، چیدمان(layout)، عناصر و اجزای سیستم نهایی(Components)، آزمایش، بازرسی و عیبیابی محصول است
و-به کار اندازي و بهره برداري(Operation) یک سیستم یا محصول که ممکن است توسط کساندیگری تولید شده باشد. این مهارت شامل آشنایی با کنترلهای مکانیکی، الکترونیکی یانرمافزاری ابزار و سیستم، تامین نیرو و انرژی لازم برای به کار افتادن آن حمل ونقل، ارتباطات و جنبههای اقتصادی است
ز- مدیریت (Management) ابزارها و سیستمهابه خاط تحلیل وضعیت گذشته و حال پروژه هاي اجرايي، تجهیزات و دستگاهها، پیشبینی وضعیت آینده آنها و سازماندهی منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی موجود برای کسب نتایج بهتر در آینده
مهندسی کاربرد ریاضیات، علوم پایه، اقتصاد و دانش عملی است، به منظورِ اختراع، طراحی، ساخت، نگهداری، تحقیق و یا بهبودِ ساختارها و سازهها، ماشینها، وسائل، سیستمها، مواد و فرآیندها. با گسترش علوم مهندسی زمینههای مختلفِ این علم هر کدام به رشتهای تخصصی بدل شده است: مهندسی مکانیک، عمران، شیمی، معماری، برق، مواد، هوا ــ فضا، پزشکی، کامپیوتر و غیره. دانشجویان مهندسی در دورهی کارشناسی در یکی از زمینههای تخصصی مهندسی آموزش میبینند تا علاوه بر کسب دانش در علوم پایه و مبانی مهندسی در زمینهی خاصی نیز متخصص شوند. در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مرز میان رشتههای تخصصی مهندسی کمرنگتر شده، تا جایی که میتوان گفت بخش زیادی از پروژههای تحقیقاتی دانشجویان در سطوح تکمیلی خصلتی میانرشتهای پیدا میکند.
اما سرآمد تمامي موارد ٧ گانه فوق بايد اخلاق مهندسي، وجدان بيدار، پايبندي به موازين، آيين نامه، استاندارد، رعايت اصول در روابط متقابل، وهمچنين روحيه كار تيمي و جمعي را اضافه نمود.