وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

وسایل  ایمنی الزامی وسایل گازسوز بر حسب گروه بندی ساختمان مبحث هفده ویرایش 1401

در مبحث هفده مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1401 وسایل ایمنی الزامی وسایل گازسوز شامل آشکارساز نشت گاز قابل اشتعال و آشکار ساز منواکسید کربن بر حسب گروه بندی ساختمانها ذکر شده که...

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • برای یک مهندس ناظر در حوزه صنعت ساختمان مفهوم مشاعات و نحوه برخورد با آن برای انحام امور نظارتی از اهمیت خاصی برخوردار است. در حوزه نظارت و بازرسی گاز موارد مختلفی بیان شده که این موارد یک سری محدودیت و ممنوعیت را برای انجام فعالیتهای مربوطه را سبب می گردد. از موارد مهم در این زمینه می توان به موضوعات زیر اشاره نمود که در مبحث هفده مقررات ملی ساختمان به آن ها پرداخته شده و بعضی اوقات به غفلت  موارد فوق نادرست اجرا شده و در آینده می تواند تبعات حقوقی برای ناظر مربوطه به بار بیاورد.

     

    1- بند الف-17-4-2-3  کنتور گاز باید درداخل محدوده ملک مشترک باشد. بر این اساس قرار گیری کنتور در داخل واحد مسکونی و یا در محدوده پارکینگ  خصوصی که در صورت مجلس تفکیکی برای یک واحد مشخص تخصیص داده شده نباید انجام شود.

    2- بند ب 17-4-1-1 بخش مشترک لوله کشی گاز واحدهای مسکونی مانند رایزرها نباید از داخل ملک خصوصی عبور نماید.  لذا عبور لوله مشترک باید از مشاعات ساختمان از جمله راه پله انجام خواهد شد.

    3- تخصیص شعله پلوپز خانگی برای مصارف عمومی باید در مشاعات و از یک کنتور مشترک انجام شود. لذا شیر مصرف پلوپز یا کباب پز خانگی در سیستم کلکتوری از یک کنتور مستقل نمی تواند در مشاعات اجرا شود. زیرا در محدوده مشاعات استفاده از یک شیر مصرف  خصوصی برای مصرف عمومی مجاز نمی باشد و صاحب کنتور می تواند نسبت به این موضوع معترض شده و یا سایر همسایگان نسبت به این روش بهره برداری در مشاعات معترض گردند. برای حل آن بهتر است درخواست یک کنتور مشاع برای مصارف مشاعات از جمله شیر مصرف پلوپز در پیلوت و یا شیر کباب پز در  پشت بام استفاده شود.

    4- عبور لوله گاز مشترک یا در حالت کلکتوری از سقف انباری های مستقر پیلوت مجاز نمی باشد. زیرا این انباری به عنوان ملک خصوصی بوده و عبور لوله گاز مشترک یا در حالت کلکتوری از این مکان نادرست است.

     

    برای درک اهمیت موضوع مشاعات در آپارتمانها به  فصل پنجم از قانون تملک آپارتمانها که به نظم عمومی ساختمانها اشاره دارد در زیر آورده شده است.

     

    فصل پنجم: نظم عمومي ساختمان

     

    ماده 47- قرار دادن اشيای اضافي، گذاردن ميز و صندلي و هر نوع اشيای ديگر ، نگاهداري حيوانات در قسمت‌هاي مشترك ساختمان و پاركينگ اختصاصي و همچنين نگهداري سگ، گربه، مرغ و خروس در تمامي قسمت‌های ساختمان (حتي در آپارتمان) ممنوع است.

     

    ماده 48- گذاشتن كفش، دمپايي و جاکفشی در پشت درِ آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است.

     

    ماده 49- تغيير شكل و رنگ درِ آپارتمان به­گونه­اي كه باعث ناهماهنگي واحدها شود، ممنوع است.

     

    ماده 50- ساختمان صرفاً محل مسكوني بوده و هرگونه استفاده اداري و تجاري از آپارتمان‌ها ممنوع است.

     

    ماده 51- قرار دادن کیسه‌زباله و سطل آشغال ر پشت درِ آپارتمان، ريختن زباله و آشغال در حياط و راهروها ممنوع است.

     

    ماده 52- هر يك از واحدهاي ساختمان فقط و فقط داراي يك پاركينگ بوده ( و بالتبع مجاز به پارك تنها و تنها يك خودرو بوده) كه محل آن در صورت‌مجلس تفكيكي ساختمان مشخص‌شده و در ساختمان نيز با نصب پلاك معيّن گرديده است. پارك خودرو در غير از پاركينگ اختصاصي هر واحد و همچنين پارك خودرو در محل‌های مشاع درون پاركينگ (كه به‌منظور راحتي تردّد و دور گرفتن خودروها در نظر گرفته‌شده است) ممنوع است.

     

    ماده53- هر يك از واحدهاي ساختمان فقط و فقط يك واحد انباري داشته كه محل آن در صورت‌مجلس تفكيكي ساختمان مشخص‌شده و در زیرزمین ساختمان نيز با نصب پلاك معين گرديده است.قرار دادن اشياء در غير از انباري اختصاصي هر واحد و همچنين در پاركينگ و مشاعات عمومي ممنوع است.

     

    ماده 54- انباري مشخص‌شده در صورت­مجلس تفكيكي ساختمان با شماره 9 به‌عنوان محل مشاع متعلق به همه ساختمان بوده و مختص استفاده ورزشي و يا استفاده به طريقي كه مجمع عمومي معين مي­نمايد مي­باشد.ترتيب استفاده از اين محل تابع مصوبات مجمع خواهد بود.

     

    ماده 55- انباري واقع در زير پله  و زیرزمین محل قرار دادن وسایل سرايدار بوده و فضاهاي اضافي در اتاقك آسانسور در پشت­بام و اتاق تأسیسات در پاركينگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود.

     

    ماده 56- اسباب­كشي و حمل مصالح ساختماني و نخاله­هاي ناشي از تعميرات با آسانسور ممنوع بوده و سرايدار مكلّف به ممانعت از انجام اين عمل خواهد بود.

     

    ماده 57- استفاده اختصاصي از برق عمومي به هر منظور، ميزان و مدّتي ممنوع بوده و سرايدار مكلّف به ممانعت از انجام اين عمل خواهد بود.

     

    ماده 58- در صورت تعميرات ساختماني و بنّايي لازم است هماهنگي لازم با سرايدار جهت نظافت فوق­العاده ساختمان انجام شود. بديهي است جبران زحمات اضافي سرايدار در اين خصوص بر عهده واحد مذكور خواهد بود.

     

    ماده 59- در میهمانی‌های شب‌های غير تعطيل بعد از ساعت 22 و در شب‌های تعطيل بعد از ساعت 24 رعايت سكوت كامل ساختمان (چه از جهت صداي ميهمانان و چه از لحاظ صداي موسيقي) الزامي است.

     

    ماده 60- استفاده از پاركينگ جهت برگزاري مجالس اختصاصي ساكنين صرفاً با اجازه مدير و كسب رضايت تمامي ساكنين امكان­پذير خواهد بود. در این صورت جهت جبران هزينه­هاي تحميلي به ساختمان لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد.

     

    تبصره 8-برگزاري مجمع عمومي ساختمان در محل پاركينگ از ماده فوق مستثني است.

     

    ماده 61- قرار دادن اشياء و آسيب رساندن به پوشش عايق كف پشت­بام (ايزوگام) ممنوع است و در صورت اين اتّفاق جبران هزينه­هاي تعميرات بر عهده واحد آسیب‌زننده است.

     

    ماده 62- زمان باز نمودن و بستن شيرهاي رادياتور در شوفاژخانه به ترتيب 20 مهر هرسال و 20 فروردین‌ماه مي­باشد. تغيير اين زمان بر اساس درجه حرارت هوا بر عهده مدير است.

    موضوع : گاز و گازرسانی / مقالات   تاریخ انتشار : 12 خرداد 1394