فرشاد امیرخانی در نشست خبری با بیان اینکه هماکنون سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۰۰ هزار عضو با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش فارغالتحصیلان و مشکل کمبود کار اینها تمایل بسیار زیادی به عضویت در سازمان نظام مهندسی دارند، بر این اساس سالانه تعداد زیادی به سازمان نظام مهندسی اضافه میشود.
وی با بیان اینکه در سازمان نظام مهندسی برای مهندسان شهرسازی و ترافیک هیچ کاری برای انجام نیست بیان کرد: تا دو سال پیش برای مهندسان نقشهبردار نیز در سازمان نظام مهندسی وجود نداشت تا آنکه بر اساس یک تفاهمنامه برای این قشر نیز فرصت اشتغال بهوجود آمد.
دبیر سابق هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه بسیاری از مشکلات بهوجود آمده در ساختمان به این دلیل است که مشخص نیست کسانیکه به ساخت و ساز مبادرت میکنند صلاحیتهای لازم را دارند یا خیر، گفت: ساختمانهای بالای ۱۵۰۰ متر ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی انحصارا انجام شود و خارج از این خلاف است. الان ساختمانهای بالای ۱۵۰۰ چهار ناظر معمار، عمران، تاسیسات برق و مکانیک دارد و ساختمانهای کمتر از ۱۵۰۰ متر یک مهندس ناظر دارد. این در حالی است که قانون نظام مهندسی میگوید ساختمان در هر متراژی چهار مهندس ناظر میخواهد. با این کار در مرحله اول شهروندان از داشتن ساختمانی به روز محروم شده و در مرحله دوم مهندسان از ارائه خدمات محروم میشوند که روی منافع ملی کشور تاثیر منفی دارد.
امیرخانی ادامه داد: با توجه به توسعه فعالیتهای سازمان نظام مهندسی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را با سازمان نظام مهندسی ساختمان ندارد و برخی مسئولان این وزارتخانه در مواردی به جای در نظر گرفتن منافع اعضای سازمان روی به برخوردهای شخصی آورده است.
وی یادآور شد: مداخله در امور داخلی سازمان نظام مهندسی استان تهران از زمان انتخابات دوره ششم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در سال ۹۱ آغاز شد و از ۲۵ نفر هیات مدیره قبلی ۲۰ نفر موفق به حضور دوباره نشدند. در جلسه آخر پنجمین دوره هیات مدیره اتفاقاتی نادر و خلاف قانون روی داد که این روند نامناسب بعدا نیز ادامه یافت.
دبیر سابق هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه جلسات هیات مدیره سازمان با حضور ۱۷ نفر رسمیت پیدا میکند، گفت: در انتخابابات ششمین دوره ۱۷ نفر از مهندسان همسو موفق شدند به هیات مدیره ششم راه یابند و این اعضا در آن زمان میگفتند که رئیس سازمان نظام مهندسی باید از بین ۱۷ نفر انتخاب شود.
امیرخانی ادامه داد: این در حالی بود که در جلسه آخر هیات مدیره دوره پنجم که با حضور ۱۶ نفر تشکیل شده بود رای به اخراج و ابطال پروانه اشتغال یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران دادند. فردای آن روز نامه اخراج این شخص (فردی که بهدنبال تغییر رئیس سازمان بود) توسط رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران صادر شد. این شخص نیز با مراجعه به اداره راه و شهرسازی استان تهران شکایت میکند که این اداره کل نیز نامه به سازمان میدهد و ضمن تایید بر غیرقانونی بودن اخراج اعضا توسط هیات مدیره تاکید میکند روال اخراج اعضا باید از طریق “شواری انتظامی” انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: اما یکسال و نیم بعد اداره راه و شهرسازی استان تهران در نامهای متناقض با نظر قبلی این اداره کل به سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اعلام کرد طبق بررسی مجدد این اداره لغو عضویت و ابطال پروانه مورد تایید است.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری اینکه وزیر کنونی راه و شهرسازی بهعنوان یکی از اعضای هیات مدیره دوره پنجم استان تهران در آن جلسه حضور نداشت، گفت: رئیس سازمان نظام مهندسی به لحاظ قانونی نمیتواند عضوی را اخراج کند، متاسفانه برخوردهای شخصی با اهداف شخصی که به منزله تداخل غیرقانونی در امور داخلی سازمان نظام مهندسی استان تهران از همین جا شروع شد.
امیرخانی با بیان اینکه امسال انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استانهای کشور برگزار میشود، افزود: متاسفانه دستهایی با استفاده از امکانات و جایگاه دولتی قصد دارند سازمان نظام مهندسی ساختمان را به قهقرا بکشاند. در حالی یکی از دغدغههای مهندسان این است که قانون اجرا شود که نمونههای متعددی از این نوع دخالت مغرضانه موجود است.
وی با بیان اینکه عدهای آمدهاند علم ضد فساد در سازمان مهندسی ساختمان استان تهران را برداشته اند و میگویند قصد مبارزه با این فساد را دارند، بیان کرد: در چند ماه اخیر موضوع تخلف و فساد گسترده برخی از افراد با پیگیری گروهی از مهندسان، خارج از روال با مداخله ترکان رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور پیگیری شد و به سرانجام رسید، جالب این که افراد مدعی مبارزه با فساد در این زمینه هیچ نقشی نداشتند.
دبیر سابق هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: متاسفانه مداخله تعدای از مسئولان وزارت راه باعث میشود سازمان نظام مهندسی از خدمت به جامعه با بمانند و برخی از اعضای سازمان مهندسی در حال تهیه طوماری برای رئیسجمهوری در این رابطه هستند. ما از رئیس جمهوری میخواهیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را از دولتی شدن نجات دهند.
منبع : تسنیم