وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

نظر خواهی برای ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

برابر اعلام دفتر مقررات ملی ساختمان به اطلاع می رساند پیش نویس غیرقابل استناد ویرایش پنجم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (۱۴۰۳) با عنوان ” مدیریت انرژی در ساختمان ” ا...

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک کنید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • بر اساس برنامه ریزی صورت پذیرفته تا قبل از انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران نوع اداره و کنترل دفاتر نمایندگی استان تهران به غیر از شهر تهران دگرگون خواهد شد. طراحان این امر امید وارند با  ایجاد یک دگرگونی جدید دستاورد انتخاباتی تازه ای  برای افرادی که درحال حاضر برمسند امور هستند را ایجاد نماید.

    دفاتر نمایندگی نظام مهندسی به نیابت از سازمان نظام مهندسی وظیفه انجام امور سازمانی را بعهده دارد. این دفاتر در استان تهران در ابتدا از سال 84 برای توزیع کار نظارت و بازرسی گاز  تاسیس شده و به مروز در بعضی از این دفاتر در چند سال اخیر امور ارجاع کار ساختمانی هم انجام می شود. اصولا این دفاتر داری یک رییس و یک یا دو کارمند بوده که با توجه به هزینه های جاری و درآمد حاصله از انجام خدمات معمولا دفاتر سود ده نبوده و کارها در این دفاتر از نظر درامد و هزینه سر به سر انجام می شود. در شرایط کنونی طبق طرحی که هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران ارایه نموده قرار است روسای دفاتر نمایندگی به غیر از شهر تهران به صورت اننتخابی تعیین شوند. این دفاتر دارای یک هیات رییسه شامل رییس ، نایب رییس و خزانه دار بوده که در دفاتر نمایندگی اصلی درمراکز شهرستان فعالیت خواهند نمود.  در سایر شهرهای این شهرستان دفاتر جانبی زیر نظر این دفتر مرکز شهرستان فعالیت خواهد نمود. البته این طرح به ظاهر جالب و اغواکننده است. اما با قدری تامل این سوال پیش می آید که برای دفاتری که تا دیزوز موضوع درآمد وهزینه آن جای سوال داشت چه نیازی به این تشکیلات  گسترده با اختیارات مالی نیاز داریم. آیا این طرح از جنبه اقتصادی قابل توجیه است. ضمن اینکه مقرر شده اعضای ساکن در آن شهرستان حق رای در انتخابات دفتر را داشته باشند. در این حالت که حداکثر مهندسان یک شهرستان به عدد دویست نفر هم نمی رسد وجود یک چنین سازمان عریض وطویلی دال بر چه حواهد بود. بار اعظم دفاتر نمایندگی شهرستانهای استان تهران بر دوش مهندسان مکانیک بوده که با مشقت فراوان از تهران به دفاتر شهرستانها رفته و امور نظارت و بازرسی گاز را برای شهروندان آن شهرستان انجام می دهند. با این حال احتمالا حق رای در این انتخابات را نخواهند داشت. بدین ترتیب برای چند مهندس ساختمانی در یک شهرستان هیات رییسه یک دفتر نمایندگی با شرایط فوق انتخاب شده و بر امور مهندسان مکانیک که اکثریت اعضا دفتر را شامل می شوند تصمیم گیری خواهند نمود. هرچند این بیشتر شبیه یک شوی انتخاباتی برای در اختیار گرفتن آرا شهرستانهای استان تهران است. با این انتخاب و داشتن بینیه مالی دفتر به کمک خزانه دار یک سیستم تنظیم رای مهندسی شده برای دفاتر شهرستانهای استان تهران برنامه ریزی خواهد شد. به قدرت رسیدن هیات رییسه مورد نظر در دفاتر نمایندگی شهرستانها با تصویب دستورالعمل اجرایی این فعالیت طوری ساماندهی می شود تا با حذف مهندسان مکانیک عمل انتخابات با ظرافت طراحی و افراد مورد نظر در این سیستم به ظاهر مردم سالارانه انتخاب شوند. سپس همین هیات رییسه انتخابی بر همان مهندسان مکانیک که واجد شرایط رای در آن مرکز شهرستان نبودند ریاست نموده و مقدمات مهندسی انتخابات سال آینده کلید بخورد.

    نکته مهم در این جا این است که روسای دفاتر تهران به روال قبل توسط سازمان  استان انتخاب خواهند شد. زیرا در شهر تهران جمعیت عظیم مهندسان مکانیک در دفاتر تهران وحشت لازم برای عدم انتخابی بودن روسای دفاتر را ایجاد نموده و بدین ترتیب این دفاتر توسط سازمان، مهندسی انتخابات خواهندشد. غفلت مهندسان تاسیسات از این نوع بخشی نگری سازمان ممکن است صدمات جدی بر روند رو به رشد آنها در سالهای آینده وارد نماید.

    موضوع : مقالات و یادداشتها / مقالات   تاریخ انتشار : 9 دی 1393