وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی

در بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی تهران در بهمن 1402 مواردی از نظر فنی، قانونی و حقوقی قابل بررسی است که در این نوشتار موارد فوق بررسی اجمالی شده است....

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • دکتر رامین قاسمی اصل عضو هیات علمی و مدیر گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسالامی واحد تهران غرب و عضو هیات مدیره دوره چهارم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان عضو هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک در انتخابات 11 خرداد ماه 96 با رای گیری اصالتی از بین اعضا رشته مکانیک عضو سازمان انتخاب گردید.

    برابر ماده 16 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مجوز تشکیل گروه های تخصصی در 7 رشته اصلی مندرج در ماده 6؛ عمران، معماری، مکانیک، برق، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی به منظور تأمین سه موضوع؛ گسترش همکاریهای حرفه ای، جلب مشارکت اعضا و کارشناسی دقیق مسائل هریک از رشته ها را در سازمانها صادر شده است.

    در آئین نامه اجرایی تجدیدنظر شده اسفندماه 94، در ردیف 12، ماده 79 بشرح ذیل تغییر نموده است:

    تعداد اعضای هیئت رئیسه گروه های تخصصی بدون هیچگونه شرطی و بصورت یکسان در کلیه سازمانها، 7 نفر تعیین و تمام اعضای آنها از طریق اعضای همان رشته انتخاب خواهند شد و سهم اعضای هیئت مدیره (حداکثر 3 نفر)، در هریک از هیئت رئیسه گروه های تخصصی نیز حذف شده است. ضمن آنکه شرایط احراز داوطلبان عیناً مطابق شرایط داوطلبان هیئت مدیره خواهد بود.

    همچنین در ذیل ردیف مذکور، هیئت رئیسه گروه های تخصصی، هیئت مشورتی علمی و حرفه ای و مرجعیتی برای موضوعات تخصصی معرفی شده اند. ضمنا در بند 37 ماده 73 آئین‌نامه فوق  مشورت با گروه‌های تخصصی و كسب نظر از آن‌ها در امور مرتبط با رشته مربوط جزو اختیارات و وظایف هیئت‌مدیره سازمان عنوان شده است.

    همچنین بر اساس ماده 77 آئین‌نامه مذکور گروه‌های تخصصی سازمان، امور تخصصی مرتبط با رشته خود را در جلسات گروه، طرح و موردبررسی و حل‌وفصل قرار می‌دهند و نظرات و پیشنهادات خود را برای «نظام مهندسی استان» ارسال می‌دارند.

    هیئت‌مدیره سازمان  قبل از تصمیم‌گیری در اموری كه اختصاصاً مرتبط با یكی از «رشته‌های اصلی» است نظر گروه تخصصی مربوط را استعلام نموده، آن را در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه قرار می‌دهد.

    از طرف دیگر طبق ماده 80 آئین‌نامه به‌منظور دسترسي و مورد استفاده قرار دادن تجربه‌ها، روش‌های اسلامي و آداب سنتي، ملي و فرهنگي در طراحي، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری، نگهداري و ساير فعالیت‌های مهندسي، کمیته‌ای تحت عنوان "كميته نظامپيشنهادات" در وزارت مسكن (راه) و شهرسازي و همچنين در هر يك از نهادهاي قانون نظير شوراي مركزي نظام مهندسي استان و گروه‌های تخصصي موضوع ماده (16) قانون تشكيل مي‌شود.

    گروه های تخصصی هفتگانه، اتاق فکر متخصصان حوزه ساختمان و محفل کارشناسی اقدامات اجرایی، به شمار می روند. رفع نواقص و بهبود وضعیت امور تخصصی در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان 31 استان کشور هم اکنون از گروه های مذکور انتظار می رود.

    عملکرد مطلوب گروه های تخصصی و تعامل موثر آنها با اعضای هیئت مدیره سازمانها می تواند امکان شناسایی دقیق نارسائی های موجود در صلاحیتهای طراحی، اجرا و نظارت مهندسان ساختمان و ارائه راهکارهای مربوطه برای رفع آنها را فراهم نموده و اقدامات عملیاتی به منظور افزایش کیفیت ساختمانها درجهت پاسداشت منابع ملی را تسهیل و تسریع نماید.

     

    موضوع : مقالات و یادداشتها / نظام مهندسي ساختمان   تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396