وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

فیلم معرفی کتاب پروژه‌های کاربردی محاسبات بار و انرژی ساختمان در Design Builder software

فیلم معرفی کتاب پروژه‌های کاربردی محاسبات بار و انرژی ساختمان در Design Builder software که بر مبنای الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان توسط نویسندگان...

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • سرانجام روز موعد فرا رسید و هزاران مهندس در سراسر کشور در انتخابات نظام مهندسی شرکت می کنند تا اعضای هفتمین دوره هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی مشخص شود. سازمان نظام مهندسی بیش از 300 هزار عضو در کشور دارد ولی بنا بر آمار سنوات گذشته همواره بین 5 تا 10 درصد مهندسان در این انتخابات شرکت می‌کنند.

    برای بررسی حواشی انتخابات، خرج‌های کلانی که کاندیداها برای ورود به سازمان نظام مهندسی می‌کنند، تشکل‌های شب انتخاباتی و علت عدم استقبال اکثریت جامعه مهندسی کشور از این انتخابات، نخست باید کمی در ساختار کنونی اقتصاد کشور کنکاش کرد.

    شریان اصلی اقتصاد کشور اکنون در دست هلدینگ‌های صنعتی، مالی و تجاری است که اغلب منابع مالی‌شان را خود تامین می کنند، بدون آنکه از امتیازات مالی‌ که نهادهای مختلف دولتی و فرادولتی در اختیارشان می گذارند، چشم پوشی کنند. آن‌ها به سفارشات دولتی‌ دسترسی دارند که بازارش تقریبا تضمین شده است و درصورت امکان سعی می کنند که از زیر تعهدات مالی‌شان نیز شانه خالی کنند.

    سازمان نظام مهندسی هم هرچند قرار بوده که نهادی نظارتی و سازمانی مردم نهاد باشد ولی با دگردیسی اقتصاد کشور، این سازمان هم از اهداف خود دور مانده است.

    حکایت نظام مهندسی هم مشابه حکایت شهرداری‌هاست. در دوره‌های اول خبری از گردش مالی‌ آنچنانی و بلوکه کردن پول مهندسان نبود و طبعا فضایی صمیمی و جوی دوستانه حاکم بود ولی خب تزریق پول کلان به یک سازمان آن هم در ساختار اقتصادی غیر شفاف حاشیه ساز است.

    نکته دیگر شور وشوق فراوان و تلاش‌های گسترده افراد برای ورود به هیئت‌مدیره است. آن‌ها ده‌ها و حتی صدها میلیون تومان خرج می‌کنند تا به صندلی هیئت مدیره جلوس کنند. مگر در نظام مهندسی چه خبر است که عده‌ای برای ورود به آن کنسرت رایگان برگزار می‌کنند، شام می‌دهند، بلیط مجانی استخر توزیع می‌کنند، بزرگ‌ترین سالن همایش تهران را اجاره می‌کنند مگر طبق قانون دریافتی اعضای هیئت مدیره محدود به حق‌الجلسات تصویبی مجمع عمومی نیست و آن‌ها عملاً حقوق ثابتی برای عضویت در هیئت مدیره ندارند.

    در روزهای گذشته بازار شعارهای پوپولیستی و وعده‌های فراوان مهندسان داغ بود. گویا مهندسان همه ضعف‌ها را می‌دانند و همه هم نسخه‌ای برای رفع آن در آستین دارند. سیستم ارجاع کار را غیرشفاف می‌دانند و می‌خواهند اصلاح کنند، عدم حمایت حقوقی از مهندسان را می‌دانند و می‌خواهند اصلاح کنند، معضلات عدم استفاده از مجری ذی‌صلاح را می‌دانند و می‌خواهند اصلاح کنند. مدام از بیکاری جوانان سخن می‌گویند و می‌خواهند اصلاح کنند.

    سازمان نظام مهندسی سازمانی فنی و حرفه‌ای با اهدافی مشخص است، یک سازمان صنفی و بنگاه کاریابی نیست ولی کاندیداهای از بیکاری جوانان داد سخن می‌دهند و می‌خواهند آن‌ها را سرکار بگذارند.

    ابلاغیه آخوندی هر چند به طور موقت دست کارکنان مراجع صدور پروانه را از نظام مهندسی کوتاه کرد ولی درد سازمان نظام مهندسی چنان گسترده و گره خورده به ساختار کلی اقتصاد است که شاید منع حضور کسانی که مستقیماً تضاد منافع با این سازمان دارد، مُسکنی بیش نباشد.

    گفته‌های آخوندی از پشت پرده مداخلات در نظام مهندسی
    وزیر راه و شهرسازی با حضور در انتخابات هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر تلاش ۶ ماهه برای پاک‌کردن مداخلات غیرحرفه‌ای و خارج از حرفه در نظام مهندسی تاکید کرد: انحطاط مهندسی به این معناست که به کار با کیفیت و بی کیفیت یک نوع نگاه داشته باشیم.

    عباس آخوندی صبح امروز ۱۶ مهر ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از شعب اخذ رأی استان تهران در هفتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها حضور یافت و رأی خود را به صندوق اخذ رأی انداخت.

    وی در حاشیه برگزاری این انتخابات در جمع خبرنگاران در بیان توصیه‌های خود به مهندسان گفت: انتخابات نظام مهندسی یکی از موضوعاتی است که در سطح عمومی و تخصصی اهمیت دارد عمومی از این جهت که نهایتا هر کس که بخواهد ساختمانی بسازد با مهندسان سر و کار دارد بنابراین بحث فعالیت‌های مهندسی موضوعی فراگیر و در ارتباط با مردم است.

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت جنبه تخصصی انتخابات نظام مهندسی با بیان اینکه اعضای نظام مهندسی بیش از ۳۰۰ هزار نفر هستند اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی یکی از فراگیرترین انجمن‌های حرفه‌ای کشور است که می‌تواند بر مسائل حرفه‌ای تأثیر مهمی بگذارد به همین خاطر تصورم این است که باید بتوانیم نظام مهندسی را از مداخلات خارج از حرفه و غیرحرفه‌ای پاک کنیم تا انجمنی حرفه‌ای داشته باشیم.

    وی با تأکید بر اینکه باید منافع حرفه‌ورزان تأمین شود تصریح کرد: تأمین منافع حرفه‌ورزان تأمین منافع ملی است و با این کار به یک نوع کسب و کار منصفانه می‌رسیم. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که مردمی که از منافع و خدمات مهندسی بهره‌مند می‌شوند لزوما مهندس نیستند و از کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنند آگاهی ندارند بنابراین شفاف‌سازی در این حرفه منجر به کنترل‌های اجتماعی می‌شود.

    آخوندی ادامه داد: به همین خاطر در چند ماه گذشته هر جایی که می‌توانست تضاد منافع ایجاد شود و به بیان دیگر یک نفر می‌توانست در دو طرف میز قرار بگیرد را به عنوان بزرگ‌ترین نقض اخلاق نظام مهندسی بر آن موضع‌گیری کردم. هنوز هم فکر می‌کنم اساسا مهندسان زحمتکش ایران با این اتفاق می‌توانند وجاهت حرفه‌ای و اجتماعی خود را اعتلا بخشند.

    وی تأکید کرد: بنده به عنوان مهندس حرفه‌ای تلاش می‌کنم به سهم خود به کسانی که فکر می‌کنم صلاحیت دارند رأی بدهم.

    آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص رأی دادن به ائتلاف گفت: من تلاش می‌کنم شخصا رأی بدهم.

    وزیر راه و شهرسازی درباره عقیده جامعه مهندسی که بیکاری را معضل فراگیر این حرفه می دانند اظهار کرد: اصلی‌ترین بحث رقابت است ما باید به این سمت برویم که مهندسان بتوانند خدمت مورد نیاز جامعه را با کیفیت برتر انجام دهند. همچنین باید نظام توزیع کار مهندسی به گونه‌ای باشد تا کار مهندسی باکیفیت از بی‌کیفیت تمیز داده شود؛ اگر به کار و خدمت همه مهندسان به یک گونه نگاه کنیم، انحطاط مهندسی است.

    وی افزود: باید برای ایجاد رقابت تلاش کنیم تا مردم بیشتری به‌ سمت مهندسان بیایند زیرا که می‌دانند خدمات باکیفیت دریافت می‌کنند و این در جهت ایجاد اشتغال مهندسان مؤثر است. همچنین فرصت‌های شغلی به محیط اجتماعی برمی گردد.

    آغاز انتخابات هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی ساختمان در ۳۱ استان کشور  
    انتخابات نظام مهندسی رأی‌گیری انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از ساعت ۸ صبح امروز در ۳۱ استان کشور آغاز شد.

    انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح امروز در ۳۱ استان کشور آغاز شد. در این انتخابات بیش از ۳۳۰ هزار مهندس عضو نظام مهندسی ساختمان می‌توانند به کاندیداهای مورد نظر خود رأی دهند، بیش از ۲۳۶ حوزه رأی‌گیری در کشور در نظر گرفته شده است.

    همچنین در تهران ۳۱۸ مهندس در حرفه‌های ۷ گانه مهندسی نامزد شده‌اند که رأی‌دهندگان از میان آنها ۲۵ نفر را برای عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برمی‌گزینند.

    در استان تهران ۳۰ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده که ۱۵ شعبه در شهر تهران و ۱۵ حوزه اخذ رأی در شهرستان‌های این استان و حومه شهر تهران در نظر گرفته شده‌اند که این ۱۵ شعبه‌ حومه‌ای، همگی در واحدهای دانشگاه پیام‌نور قرار دارند.



    عباس‌آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز صبح به همراه تعدادی از معاونان خود از جمله حامد مظاهریان معاون مسکن وساختمان، فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و منوچهر شیبانی مدیرکل تشکل‌های حرفه ای وسازمان‌های نظام‌مهندسی در شعبه اخذ رأی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد و رأی خود را در صندوق اخذ رأی این شعبه انداخت و روند برگزاری انتخابات را نیز از نزدیک مشاهده و نظارت کرد.

    جزئیات لغو انتخابات نظام‌مهندسی
    رئیس دستگاه نظارت بر انتخابات هفتمین دوره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان با ارسال نامه به دستگاه نظارت استان‌ها جزییات لغو انتخابات را در استان ها اعلام کرد.

    بنا بر گزارش واصله از دفتر سازمان‌های‌مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها در برخی حوزه‌ها با مشکلات الکترونیکی مواجه شد.

    این انتخابات که به عنوان نخستین انتخابات در سطح کشور به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌شد در چند حوزه از بعضی از استان‌ها مواجه با مشکل شد و در حوزه های دیگر به صورت پیش بینی شده جریان یافت.

    بر همین اساس، منوچهر شیبانی‌اصل رئیس دستگاه نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان کشور بر این اساس در نامه‌ای به دستگاه نظارت استان‌ها اعلام کرد: در راستای صیانت کامل از آرای اعضای سازمان های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها با توجه به برخی مشکلات پیش‌آمده در فرآیند رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در بعضی از استان‌ها، در صورتی که هیات اجرایی استان مشکل موجود را با نظر دستگاه نظارت استان قابل رفع ندانسته و از صحت کامل فرآیند رای گیری اطمینان لازم را حاصل ننماید، مجاز است حسب نصوص مندرج در آیین نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ انتخابات روز جاری (مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۶) را لغو کرده و در روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۲۳ آن را برگزار نماید.

    بنا بر این گزارش در این نامه بر صیانت کامل از آرای اعضای سازمان ها و اطمینان لازم از صحت کامل فرآیند رای گیری تاکید شده است.

     

    موضوع : هفتمین انتخاب / مقررات ملي ساختمان   تاریخ انتشار : 16 مهر 1394