وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی

در بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی تهران در بهمن 1402 مواردی از نظر فنی، قانونی و حقوقی قابل بررسی است که در این نوشتار موارد فوق بررسی اجمالی شده است....

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی استان تهران در یک دوره فعالیت چهار ساله با برگزاری جلسات و نشست های مختلف ضمن بررسی مسائل و مشکلات جاری در حوزه تاسیسات ساختمان پیشنهادات متعددی به مراجع ذی ربط ارائه نموده است. تعدادی از این پیشنهادات  با پیگیری های متعدد هیات رئیسه گروه مکانیک سرانجام به ثمر نشسته است. هرچند بنا به دلایلی و مصلحت اندیشی این موارد تا کنون به صورت مدون تهیه و ارائه نشده اما بنظر می‌رسد ضرورت دارد با اتمام امور در دوره هشتم موارد فوق اطلاع رسانی و اعلام شود.

    اهم این مواردی که در گروه مکانیک و کمیته گاز استان تهران عملیاتی شده و به نتیجه شده به شرح زیراست:

    1-  راه اندازی پروژه آبفا طی یک تفاهم نامه دو جانبه بین نظام مهندسی استان تهران و آبفای شهر تهران برای نظارت بر مدیریت مصرف آب و فاضلاب در ساخت وسازهای شهر تهران برای متراژهای زیر ۱۵۰۰ متر که ناظر تاسیسات برای آن تا قبل از سال 96 تعیین نمی‌شد و پروژه ها به اصطلاح تک ناظر بود. این فرایند از ابتدای سال 96 با اعزام ناظر تاسیسات بدون هیچ‌گونه تعهد برای ناظر تاسیسات صورت پذیرفته تا پروژه‌های زیر متراژ ۱۵۰۰ متر تحت نظارت تاسیسات قرار گرفته و ضمن بررسی موضوع بهینه سازی مصرف آب به عنوان یک منبع درآمدی جدید در گروه تخصصی مکانیک برای بیش از 2000مهندس  تاسیسات در نظر گرفته شد.

    2-  پیشنهادات متعدد و عملیاتی برای سیستم ارجاع کار آبفا شامل اصلاحات لازم در سیستم ارجاع کار آبفا، تصحیح رتبه بندی اعضا، تمدید پروژه های آبفا، خروج از ظرفیت در پایان سفت‌کاری، ارجاع اختلافات آبفا به کمیته حل اختلاف سازمان با حضور نماینده گروه تخصصی مکانیک که منجر به نتیجه عملی شد.

    3-  اقدامات قانونی لازم بعد از ۱۳ سال برای ارجاع کار گاز فشار قوی و ابلاغ تعرفه نظارت آن در کنار سازماندهی واحد گاز فشار قوی در سازمان صورت پذیرفته و از 1/3/1400 با حضور بیش از 100 مهندس صلاحیت دار و بیش از 200 شرکت مجری گاز عملیاتی شده است.

    4-  تدبیر لازم برای انجام طراحی در پروژه های گاز فشار قوی به همراه مصوبه و ابلاغ تعرفه برای پروژه های گاز فشار قوی با مسئولیت ناظر از تیر ماه 1400 محقق شده است.

    5-  خنثی سازی موضوع تجمیع خدمات مهندسی که با حمایت تعداد از اعضای فعال صنف قرار بود مسئولیتهای گاز فشار قوی، گاز فشار ضعیف، آسانسور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سایر خدمات مهندسی نوین علاوه بر کلیه مسئولیت های موجود در نظارت ماده ۳۳ به مهندس تاسیسات محول شود و با افزایش 2 درصدی تعرفه فعلی ماده ۳۳، کلیه امور با مسئولیتهای جدیدانجام شود.

    این موضوع با تدابیر و موضع گیری های صحیح گروه تخصصی مکانیک به طور کامل خنثی و مواردی همچون گاز فشار قوی، گاز فشار ضعیف، آسانسور، بهینه سازی مصرف انرژی و موارد مشابه در سرفصل شرح وظایف تاسیسات مکانیکی قرار گرفته اما هر آیتم اضافه بر شرح خدمات تاسیسات مکانیکی تلقی شده و بایستی برای هر مورد کار اضافه، تعرفه  مستقل مصوب و حسب مورد ابلاغ شود.

    6-  اقدامات لازم با مصوبه کمیته چهار نفره گاز استان برای تمدید پرونده های گاز فشار ضعیف برای واحدهای مسکونی دارای پروانه ساخت برای مدت اعتبار پروانه و از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای پرونده‌های فاقد پروانه بعد از مدت ۲ سال از زمان تشکیل پرونده اعمال شده است.

    7-  برای اولین بار تشکیل کمیته‌های کارشناسی گاز فشار ضعیف دفاتر نمایندگی به صورت امتیازی و انتخابی انجام شد. تا قبل از این دوره گروه تخصصی مکانیک و کمیته گاز استان، اعضای کمیته‌های کارشناسی به طور مستقیم توسط گروه تخصصی مکانیک انتخاب می‌شد.  برای این منظور ضمن اطلاع رسانی، از  داوطلبین ثبت‌نام  بعمل آمده و بر اساس فاکتورهای مصوب تعریف شده امتیاز دهی بعمل آمده و سپس بر اساس امتیاز کسب شده اعضای کمیته های کارشناسی دفاتر در گاز فشار ضعیف انتخاب شدند.

    8-  علی‌رغم مکاتبات متعدد با وزارت راه و شهرسازی در خصوص حذف ضریب تجمعی برای محاسبه تعرفه کنتورهای گاز فشار ضعیف و عدم دریافت پاسخ مناسب با تدبیر جدید گروه تخصصی مکانیک و کمیته گاز استان تعرفه خاصی به نام تعرفه تلفیقی ( متوسط تعرفه روکار و توکار) بدون ضریب تجمیعی برای کنتورهای جی ۴ عملیاتی شد.

    9-  هزینه ایاب و ذهاب برای پرونده های گاز برای پرونده های خارج از دفاتر نمایندگی شهر تهران در سال 1400 پس از تایید مراجع ذیصلاح عملیاتی شده است.

    10- طبق رویه سابق پرونده های قطعی گاز فشار ضعیف بر مبنای فرم معرفی شماره یک و قبول مسئولیت کامل پروژه توسط مهندس ناظر گاز فشار ضعیف انجام می‌شد. با تدابیر لازم این مسئولیت از مهندسین ناظر گاز فشار ضعیف  با فرم شماره ۹ خارج شده و صرفاً مهندس قطغی گاز در چارچوب علت قطعی گاز اظهار نظر نموده و در بازه زمانی هفت روز مسئولیت این بازرسی را به عهده گرفته و مسئولیت اصلی به عهده ناظر گاز تایید کننده اولیه پروژه خواهد بود.

    11- به منظور تناسب بین مسئولیت و کار انجام شده در لوله کشی گاز فشار ضعیف برای واحد های عمومی از نوع تجاری بر اساس مفاد مبحث 17 مقررات ملی ساختمان با تصمیم کمیته چهار نفره گاز استان مقرر شد لوله کشی و تایید این قبیل پروژه ها بر مبنای جواز کسب معتبر انجام شود.  به  این ترتیب مسئولیت اضافی در خصوص فضاهای عمومی از نوع تجاری بدون مشخص شدن نوع فعالیت بر اساس جواز کسب به مهندس ناظر و مجری مترتب نمی‌شود.

    13- سیستم آنکال از چرخه ارجاع کار حذف شد. این سیستم به عنوان یک مزیت و امتیاز در مور نظارت گاز فشار ضعیف برای تعدادی از مهندسین در طول سالیان محسوب می‌شد.  بدین ترتیب لیستی به عنوان مهندسان آنکال در سیستم نظارت گاز فشار ضعیف وجود نداشته و تمامی مهندسانی ناظر گاز از تاریخ مصوبه (سال99) پس از ثبت درخواست خود در سامانه ارجاع کار به داوطلبین انجام امور قطعی گاز پیوسته و مطابق توضیحات بند 12 از طریق سامانه ارجاع گاز فشار ضعیف می‌توانند امور نظارتی خود را انجام دهند.

    این نوشتار به قلم رامین قاسمی اصل بوده و جمع بندی ایشان از مجموع فعالیتهای منجر به نتیجه بوده است.

    موضوع : مقالات و یادداشتها / نظام مهندسي ساختمان   تاریخ انتشار : 17 مهر 1400