وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

فیلم معرفی کتاب پروژه‌های کاربردی محاسبات بار و انرژی ساختمان در Design Builder software

فیلم معرفی کتاب پروژه‌های کاربردی محاسبات بار و انرژی ساختمان در Design Builder software که بر مبنای الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان توسط نویسندگان...

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور

  • ایده ها و طرحهای جدید برای اداره امور اگر چنانچه با بررسی امور گذشته و درجهت اصلاح آن فعالیتها قدم برداشته شود امری پسندیده و مطلوب می تواند باشد. وقتی در اواخر سال گذشته شاهد ارایه یک نرم افزار برای سیستم ثبت و صدور ارجاع کار به دفاتر نمایندگیبودیم انتظار داشتیم این عمل با یک تفکر مناسب امور ارجاع کار گاز را ساماندهی نماید. بطوریکه با حذف فیش پرداختی و خروج آن از این چرخه یک اقدام اجرایی مثبت برای منافع مهندسان بوجود آورد. بعداز گذشت یکماه از ارایه این سیستم در یک اقدام ناباورانه اعلام گردید که از ابتدای سال 94 کلیه امور توزیع کار گاز فشار ضعیف در استان تهران بر دوش این سیستم خواهد بود. و کلیه فرمهای 5 صادره و موجود در دست مهندسان؛ مجریان، مالکان و دفاتر نمایندگی باطل شده است. فرم معرفی مالکین برای اشتراک پذیری از سوی ادارات گاز عوض شده و یک فرم جدید باید امور مشترکان صادر نمایند. در پیش خود فکر کردم عجب اقدام انقالابی صورت کرفته و به یاد رفتارهای خلق الساعه دولت قبل افتادم. بعد از شروع سال جدید تازه متوجه شدیم که این عزیران ره صد ساله را یک شبه میخواهند طی نمایند با نفی کلیه امور ادوار قبل خود را منجی جدید معرفی نمایند و همان هاله نور سازمان ملل را دور سرخود ببینند و نسبت به تصمیمات خود ساخته و بدون مطالعه که امکان تخریب ثمرات پانزداه ساله در این خوزه را در بر داشته باشد رقم بزند . برای این منظور بد نیست مواردی را برشمارم.

    1- نرم افزاری که مشخص نیست چگونه در یک استان با جمعیت ده میلیونی و مهندس ناظر گاز 1500 نفری که انواع پیچیدگیها را در بحث نظارت و بازرسی گاز در بر دارد چگونه با یک ازمایش یکماهه در اجرا مسئولین امر نتیجه گیری کرده اند که پاسخگویی کلیه امور را خواهد داشت امری عجیب و مبهم است . افرادی که در راس این تغییرات قرار دارند شاید در  حال حاضر برای مهندسان  شناخته شده باشند اما رفتار قبلی انان نشان دهنده چیز دیگری است. برای این منظور بد نیست این دوره پانزده ساله را ورق بزنیم. در ابتدای تشکیل نظام مهندسی به ابتکار دکتر فرید اعلم نظارت و بازرسی گاز طراحی و توسط تعدادی از پیسکسوتان که جمعی از آنان هم اکنون در قید حیات هستند به اجرا در آمد . این هسته کمتر از پنجاه نفر بودند. بعد از مدتی یک دست غیبی که همیشه با فعالیتهای بخش مهندسی مکنیک در تعارض بوده و عموما وابستگی کامل به حاکمیت را دارند مانع از ادامه این فعالیت شدند. و در نهایت مسئول اجرایی امور گاز را باحربه شورای انتظامی از چرخه امور خارج نمودند. افرادی که با حضور در هیات مدیره تمایل به تقویت مهندسان مکانیک در عرصه ساخت و ساز شهری نداشته و همیشه باعث تخریب آنها شده اند. با پیگیری های بعدی در دوره سوم هیات مدیره استان تهران شیوه نامه اجرایی گاز فشار ضعیف باهمت رییس اسبق شورای مرکزی جناب آقای مهندس غرضی بین وزارت راه و نفت امضا شد. بر این اساس با سماجت اعضا مکانیک دوره سوم هیات مدیره در سال 1384 دوره پایلوت این کار در شهر تهران کلید خورد. اما علیرغم موفقیت اجرایی طرح مخالفان حاکمیتی اجرای کشوری آن را به تاخیر می انداختند. ردپای آقای م. خ. که در آن موقع یک مسئول رده بالای وزارت راه بود در این جریان برای همه روشن بود. بالاخره با شروع دورچهارم هیات مدیره و فشاره های همه جانبه در شهریور 1385 اجرای کشوری بلاغ گردید. علی رغم نبود زیر ساخت لازم در استان تهران نظیر کمبود دفاتر نمایندگی ، کمبود مهندس ناظر و سایر روشهای اداری و اجرایی باهمت اعضا مکانیک هیات مدیره دوره چهارم این امر در مدت شش ماه در استان تهران به صورت فراگیر اجرا گردید و همزمان سیستم های لازم طراحی و پیاده سازی شد. از این موارد میتوان به ،دستورالعمل اجرایی نظارت گاز، تولید کاربرگهای کاربن دار، تولید هولوگرام، ایجاد ظرفیت و سهمیه و ارایه کاربرگ اشاره نمود. بالبع در این بازار مکاره اشکالات متعدد هم بروز می کرد . مخالفان این حرکت تضور نمی کردند که در مدت شش ماه این جریان فراگیر شده و مهندسان مکانیک از حیاط خلوت نظام مهندسی به پیشانی این سازمان برسند. بر این اساس توطئه دیگری طراحی شد و همان وابستگان به جریان حاکمیت که سارمان را یک ملک شخصی خود می دانستند و بر این اساس منافع خود را در پس زدن این گروه می دیدند با نفود در نهادهای قدرت چهار عضو هیات مدیره دوره چهارم را باحربه شورای انتظامی از مدار اجرایی خرج نمودند. با شروع دوره پنجم هیات مدیره و ورود آقای م. خ. به هیات مدیره ترتیبات لازم برای تغییرات جدید در این سیستم مجددا مهیا شد. در این فرایند ایشان که فردی پشت میز نشین بوده وفاقد دیدگاه اجرایی بودند و همه چیر را در قالب دستورالعمل وبخشنامه می دیدند طرحی برای تغییر شیوه نامه دادند که با هوشیازی سایر اعضای مکاینک هیات مدیره این پالس طی سه سال دمپ شد. با تغییرات موجود در دولت این گروه مخالف به محاق رفته و سردمدار آنها به دوره ششم هیات مدیره در این فرایند با ابتکار عمل مهندسان مکانیک راه نیافت. متاسفانه با شروع به کار دولت جدید وزارت راه ناخواسته این گروه را تقویت نمود و در نتیجه در دوره ششم هیات مدیره منجر به حدف دو عضو مکانیک با حربه شورای انتظامی مواجه شد. بدین نحو راه برای تخریب سیستم های طراحی شده برای مهندسان مکانیک باز شد و همان طرح آقای م. خ. توسط ایشان و همراهی سایز اعضای مکانیک به جریان افتاد تا با روشی نرم مقدمات حذف آن چه برای مهندسان مکانیک طی پانزده سال بدست آمده از مدار اجرایی حذف شود. ادعای این عزیزان این است که برای تعداد محدوی که کمتر از بیست درصد مهندسان را شامل می شود طرحی ارایه شود که ههمه چیز عادلانه توزیع شود. در حالی که فراموش شده هشتاد درصد مهندسان از این سیستم در حال بهره مندی هستند و با اعمال طرح جدید به نظر می رسد این هشتاد درصد مهندسان هم به جمع معترضین اضافه شده و در کنار آن بیست درصد قرار گیرند. سوال مهم این است که وقتی هشتاد درصد مهندسان در پایان ماه رقم معینی در سرسفره خود دارند آیا این طرح می تواند تضمین نماید چه میزان عایدی مهندسان در پایان هر ماه خواهد بود.

    2-با ابطال فرم 5 برای مالکین ، مهندسان و مجریان انتظار می رفت فرمهای جدید همزمان جایگزین شود. در حالی که با گذشت یکماه از شروع این فرمان هنوز فرمی برای تاییدیه مهندسان وجود ندارد. آیا با تخیل و بلند پروازی میتوان امور مردم و مهندسان را اداره نمود.وقتی برای یک مورد جزیی مثل فرم 5 هیچ تفکری نشده چگونه به این سیستم ارجاع کار مهندسان اعتماد کنند.

    3- بر اساس این طرح باید ادارات گاز از فرم شماره یک جدید برای معرفی مالکین استفاده نمایند براساس اطلاعات دریافتی هنوز بسیاری ار ادارات گاز در امور مشترکین از این فرم بی اطلاع هستند و امور معرفی مالکین با تعلل صورت می پذیرد

    4- وقتی برای یک ملک در حال ساخت ناظر گاز تعیین شده  و مالک تقاضای افزایش واحد را دارد باید دوباره مالک به صورت سیستمی تقاضا دهد و بر این اساس سیستم یک ناظر جدید برای آن واحد اضافه معرفی خواهد نمود . برای این مسئله تدبیری پیش بینی نشده است.

    5-بر اساس تجربه پانزده ساله ثبت پرونده  با پیمانکارن بوده که بر این اساس در زمان توزیع کار از سوی دفتر نمایندگی سعی می گردید کار یک پیمانکار در یک محدوده به یک ناظر واگذار شود تا انجام امور ساده و سهل گردد. در این سیستم چون تفکری برای توزیع کار وجود ندارد یک در هم پاشی در توزیع کار خواهیم داشت که مرا به یاد مهر 85 می اندازد که برای آن دوران افسوس میخورم

    6- امور قطع گاز مشترکین که باید مجددا مورد بازرسی قرار گیرد از طریق سامانه ارجاع می شود. معمولا برای کارهای تک واحدی در کلان شهر تهران اگر چنین موردی فی البداهه واگذار شود معمولا کسی آن را قبول نمی کند زیرا تردد سه باره با هزیته رفت و آمد بیش از هزینه پرداختی مالک است. سابق بر این دفتر نمایندگی این امور را همراه پروندهایی که بتواند این زیان را پوشش دهد با تلفیق مسیرو نوع کار مدیریت مینمود که این امر در وضعیت موجود باعث بحران خواهد شد.

    در پایان سوال مهم این است آیا نباید برای اجرای یک پروژه مهم که با منافع مهندسان سروکار دارد قدری تامل و اندیشه شود. آیا یک برنامه رایانه ای به دید اهل فن نباید یک دوره گذار را طی نماید تا اشکالات آن برطرف شود. آیا به بهانه خوش خدمتی به حاکمیت باید منافع مهندسان و صنفی را زیر پا بگذاریم. آیا میخواهیم خود را منجی مهندسان معرفی کنیم. این ضرر و زیان وارده به مهندسان را چه کسی پاسحگو خواهد بود. آیا بهتر نبود عزیزان مسئول به جای متلاطم کردن امور افزایش نرخ خدمات مهندسی نظارت و بازرسی گاز را که طی دو سال متوقف شده را پیگیری مینمودند و به نتیجه می رسانیدند. مقاومت در برابر زیاده خواهی نهاد نظارتی نشانه مقاومت و حمایت صنفی بوده و هر گاه سر تعظیم در این حوزه فرود آید باعث سقوط در جامعه مهندسی خواهد شد.

     

    موضوع : مقالات و یادداشتها / مقالات   تاریخ انتشار : 30 فروردین 1394