وب سایت دکتر رامین قاسمی اصل

Ghasemiasl.ir

  The website of Ramin Ghasemiasl

بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی

در بررسی اجمالی حادثه آتش سوزی ساختمان گاندی تهران در بهمن 1402 مواردی از نظر فنی، قانونی و حقوقی قابل بررسی است که در این نوشتار موارد فوق بررسی اجمالی شده است....

جهت اطلاع از برنامه آموزشی دوره های ارتقا پایه دکتر رامین قاسمی اصل کلیک فرمایید

موضوعات

مقالات و یادداشتها نظام مهندسي ساختمان دانشجویان گاز و گازرسانی تاسیسات بهداشتی عایق بندی صوتی و حرارتی و سیستمهای اطفا حریق تاسیسات مکانیکی آسانسور، پله برقی و بالابر طنز و نهیب

ورود به سایت


نام کاربری :
رمز عبور :
  • عضویت در سایت
  • یادآوری رمز عبور
  • برترین مطالب


    به گزارش روابط عمومی دفتر مقررات ملی ساختمان به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر در نشست مشترک مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های قزوین، تهران، مازندران، گیلان، قم و البرز که در قزوین برگزار شد گفت: مطابق با ارزیابی‌هایی که در سال‌های گذشته در مورد نحوه ساخت و ساز در استان قزوین انجام شده، این استان به‌عنوان یکی از استان‌های برتر کشور انتخاب و معرفی شد.

    وی اضافه کرد: رعایت مقررات ملی و ضوابط ساختمان از مصادیق بارز پاسداشت حقوق شهروندی است.

    مانی فر تأکید کرد: مهندسین، مالکان و سازندگان نیز باید بر این موضوع اشراف داشته باشند که هر کوتاهی و سهل‌انگاری در طراحی و اجرای ساختمان‌ها، حق مسلمی است که از هموطنان و همشهریان خود سلب می‌کنند.

    مانی فر با بیان اینکه گام نخست برای از بین رفتن عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، آگاهی کامل شهروندان از حقوق خود در این حوزه است، بیان کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و صدور مجوزهای غیرقانونی در سطح شهرها به همکاری همهٔ نهادهای ذیربط و مشارکت و نظارت مستمر شهروندان نیازمندیم.

    مانی فر اضافه کرد: مدیران شهری موظف‌اند که ضوابط و مقررات ساخت و ساز را شفاف‌سازی کرده و اخبار و اطلاعات مربوط به مقررات و تصمیم‌های حوزهٔ شهری را در دسترس مردم قرار دهند.

    مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها برای اتخاذ تصمیم‌های مهم و کلیدی، تشکیل کارگروه‌های ایمنی در ادارات کل راه و شهرسازی و اعطای دبیرخانهٔ HSE (تشکیل کارگاه‌های ساختمانی برای بررسی و ایجاد ایمنی کارکنان پروژه و توجه به محیط کار و محیط‌زیست) با هدف پایش مستمر  ایمنی، ارتقای دانش مهندسی و ارتقای کیفیت آموزشی مهندسان را از جمله رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مقررات ملی ساختمان در زمینه ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و افزایش ایمنی در ساختمان‌ها بیان کرد.

    این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: با توجه به دغدغه‌های بسیاری که این روزها دامان ما را گرفته و حجم زیاد اطلاعاتی که به سمت ما هجوم می‌کنند، باید با یک مدیریت مناسب و برنامه‌ریزی درست، میزان بهره‌برداری از زمان خود را به بیشترین مقدار خود برسانیم.

    مانی فر با اشاره به اینکه بیشتر انسان‌ها در همان ابتدا اصول اولیهٔ کار خود را آموخته و پس از آن دیگر هیچ تلاشی برای تغییر و بهتر کردن آن‌ها و یا پیشرفت خود نمی‌کنند، گفت: اگر کسی بتواند خارج از این روال حرکت کند می‌تواند اثر خود را بر امور ایجاد کرده و پویایی قابل‌توجهی در سیستمی متبوع خود به وجود آورد.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر این دوره‌های آموزشی و همایش‌هایی که به کرات در ادارات و سازمان‌ها برگزار می‌شود را جدی بگیریم و یا اینکه یک محتوای آموزشی یک ساعته بر روی سی دی را بتوانیم مکرراً در اختیار مهندسان خود قرار دهیم شاهد خواهیم بود که چه تحول عظیمی در راستای توسعه دانش مهندسی رخ خواهد داد.

    مانی فر همچنین بیان کرد: هر کس باید بر چارچوب وظایف کاری خود مسلط بوده و بداند اگر در انجام آن‌ها سهل‌انگاری و کوتاهی کند چه بار بر جامعه و زندگی مردم تحمیل می‌شود.

    وی با اشاره به شرایط امروز پیش آمده در صنعت ساختمان به ویژه در بخش کیفی سازی افزود: مهندسان ما پیش از انجام هر نقد و اعتراضی نسبت به شرایط امروز، باید جایگاه و مسئولیت خود را در این حوزه شناسایی کرده و پس از آن تلاش خود را برای بهتر کردن وضعیت آغاز نمایند که در این صورت به یاری خدا رضایت عموم مردم نیز به دست خواهد آمد.

    گفتنی در این نشست مشترک که در قزوین برگزار شد، علاوه بر منوچهر شیبانی اصل، حامدمانی فر مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، البرز و قزوین نیز حضور داشتند.

    موضوع : نظام مهندسي ساختمان / مقررات ملي ساختمان   تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396